fbpx
טיולים

מדריך מקוצר לאיסלנד – חלק 2

אני כותבת את פוסט ההמשך לאיסלנד בהתרגשות רבה. ממש כיף לעבור על התמונות, לראות את המקומות שהיינו בהם ולהיזכר בטיול למדינה המופלאה הזאת. זוהר ואני ראינו המון דברים וחווינו לא מעט במשך השבועיים שהיינו באיסלנד, ותאמינו לי שיש עוד הרבה מה לראות באי הזה חוץ ממה שכתבתי עליו בפוסט הזה ובפוסט הקודם. לפעמים גם בכלל לא היינו צריכים נקודת ציון מדויקת, וכמות הפעמים שעצרנו בצד הדרך (במקום מסודר) כדי לצלם וליהנות מהטבע במיטבו הייתה גדולה.

הפוסט הקודם על איסלנד כלל בעיקר מידע כללי על תכנון הטיול – מתי לנסוע, איך להגיע, איפה לישון וטיפ הזהב שלי: האתר והאפליקציה Sygic, שהפכו את תכנון הטיול והניווט בזמן האמת לפשוטים ומהנים. אם פספסתן או שאתן צריכות להיזכר במידע, אתן מוזמנות ללחוץ כאן, וחוץ מהמידע הבסיסי תגלו שם גם את האזור הדרום-מזרחי של האי.

את הפוסט הזה אני מקדישה לאזור הצפון-מערבי של איסלנד, לעיר הבירה רייקיאוויק וכמה מקומות בסביבתה, ולאחת מגולות הכותרת של הטיול באיסלנד – המרחצאות החמים, ששמם הולך לפניהם ובצדק!

צפון-מערב איסלנד

אחת מהפנינים של האזור הצפוני הוא האגם Myvatn, אגם שסביבו נמצאים לא מעט מקומות שכדאי לראות. את שם האגם הוגים מיוואט בלי הנ', המקום היחידי באיסלנדית שהצלחתי להגיד נכון 😉 הנסיעה צפונה לכיוון האגם היא מהיפות שראינו. מתחילים מהדרום כשקצה הקרחון מבצבץ מחלון האוטו, עוברים לפיורדים המזרחיים ולאט לאט נכנסים לתוך מדבר געשי, שממה אפורה ומופלאה. כולנו מכירות כאן את המדבר, אבל מדבר כזה עוד לא ראיתן.

✨ אנחנו הגענו לאגם מיוואט בקיץ, אבל יש כאלה שאומרים שזה אחד ה-אזורים שכדאי להגיע אליהם בחודשי החורף ולצפות בזוהר הצפוני.

✨ נקודה נוספת שיש לקחת בחשבון – האזור הצפוני בניגוד לאזורה הדרומי של איסלנד הוא בעל מזג אוויר גשום בהרבה יותר מהדרום.

✨ בקיץ יבחושים רבים מקננים ודואגים לדור הבא שלהם בשני מחזורים. קחו בחשבון שאם תגיעו בזמן בקיעת הביצים "תזכו" לחוויה מבוחששת במיוחד.

Dettifoss – המפל העוצמתי ביותר בכל אירופה נמצא באיסלנד וכמה מים זורמים בו! זה פשוט לא נתפס. הנסיעה לכיוון המפל הייתה מייגעת – נסענו כ-40 דקות על דרך עפר. אבל מנגד, אחרי 40 דקות של נסיעה באזור צחיח ואפור לראות את המפל מלא המים הזה יצר חוויה מיוחדת ממש. לאחר שיצאנו וחזרנו חזרה לכביש גילינו שיש דרך סלולה ומסודרת להגיע למפל מצידו השני.

Námafjall – כנראה מקום שבו כל חובבי הגיאולוגיה יתלהבו בטירוף. זהו אזור למרגלות הר געשי ובו בוץ, בריכות בוץ רותחות ומבעבעות ומעיינות קיטור.

Hverfjall – מכתש אפר געשי מרשים שנראה מכל מקום כמעט סביב האגם. ניתן לעלות למעלה ולהתהלך על פני היקפו של הר האפר הזה. אנחנו עלינו עליו והקפנו חצי ממנו. נהנינו רבות מהנוף המטריף שמשתקף מלמעלה על אזור האגם וסביבתו.

מערת Grjótagjá – חידון – המערה הבאה שימשה כאתר צילומים לאחת הסדרות המדוברות ביותר בעולם בסצנה זכורה במיוחד. יודעת במה מדובר?(התשובה מתחת לתמונה)

המערה הזאת היא מערת לבה קטנה הנמצאת בשטח פרטי (כן, ככה זה באיסלנד. האדמות שייכות לאדם פרטי ואם יצא שקיבלתן אוצר טבע בתוכו, הוא שייך לכם ולא למדינה) ובה מעיין עם מים חמימים (אך לא ניתן לטבול בתוכם).

✨ המערה שימשה כאתר צילומים לסדרה "משחקי הכס" לפרק 3 בעונה 5, פרק זכור במיוחד לכל מעריצי ג'ון סנואו וייגריט ;-).

Krafla – קלדרה ובה אגם. ניתן ללכת מסביבה ולהתרשם, ויש שם גם לא מעט מסלולי טיול. שווה לשוטט וליהנות מהנוף הגעשי והמיוחד.

skútustaðagígar – אזור צמוד לאגם של מעין "לועות מדומים" שנוצרו מהתפרצויות גז בעקבות מפגש של לבה עם אזור ביצתי. אזור מקסים שבו אפשר להסתובב בין הלועות וליהנות מהנוף לאגם. יש שם גם אזור מצוין לצפות בציפורים השונות הנודדות לאיסלנד בחודשי הקיץ.

Askja – כדי להיכנס לפנים האי נדרש לשכור 4X4. בניגוד לנסיעת שטח שאנחנו מכירים מהארץ, הנסיעה באיסלנד היא מאתגרת ביותר בגלל תוואי השטח וכמובן באופן הראוי למדינה שופעת מים, תתקלו בלא מעט נהרות לחצות.

אנחנו בחרנו לשכור רכב גיר רגיל (בכל זאת המחיר זול יותר) וגם תכלס לא הרגשנו מספיק מיומנים בנהיגת שטח.

למרות שלא שכרנו רכב 4X4, היה לנו חשוב להיכנס ולראות את פנים האי, ובחרנו להגיע לאזור הגעשי אסקיה. הנסיעה היא באוטובוס 4X4, ואורכת בסביבות 4 שעות לכיוון. בדרך תיסעו במדבר געשי, ולרגע תחושו שהמראתן בחללית, התנתקתן מהמציאות ואתן בירח. כנראה שזה לא מקרי שבשנות ה-70 נאס"א התאמנו פה עם האסטרונאוטים שלהם לפני הטיסה לירח.

שימו לב שגם בקיץ קר פה אז תבואו מצוידות בבגדים חמים ואוכל ליום טיול. אם יש פה כמה אמיצות אז אספר לכן שבאחת ההתפרצויות הגעשיות נוצר כאן אגמון גיאותרמי שאפשר להיכנס אליו. כשאנחנו היינו שם הטמפרטורה בחוץ הייתה סביב האפס, ירד עלינו גשם ונשבה רוח מטורפת, והעדפנו ליהנות מהנוף המיוחד מבחוץ ולדלג על חוויית השכשוך במים החמימים.

נעזוב את אזור האגם ונמשיך בנסיעה לכיוון צפון-מערב. בדרך נבקר בעוד מפל שנמצא צמוד לכביש – Goðafoss. מפל שמשמעות שמו באיסלנדית היא מפל האלים.

התחנה הבאה שלנו בטיול הייתה ביקור בעיר המרכזית של הצפון Akureyri. כאן כדאי לציין שבכל אחד מהאזורים השונים של איסלנד יש עיר מרכזית שבה אפשר לתדלק ולהצטייד באוכל לימים הבאים, כמו העיר Akureyri.

מהעיר הזאת בחרנו לצאת להפלגה לראות לווייתנים כיוון שאמרו לנו שהפלגה מאקיוריירי עדיפה למי שסובל ממחלת ים, כי הפלגה משם היא בין הפיורדים בצפון ולא לתוך הים הפתוח. אפשרות נוספת שנשמעת מוצלחת יותר מבחינת סיכויי הצפייה ביונקים המרשימים האלה (ואולי גם בדולפינים) היא מהעיר Húsavík. בכל מקרה מומלץ לבדוק את תנאי הים לפני העלייה לספינה וההפלגה.

Hvitserkur – המשך הנסיעה מערבה מביאה אתכן לתצורת הסלע המיוחדת הזאת על חוף בצפון האי. קחו בחשבון שחלק מהנסיעה לשם היא בדרך עפר. אני מודה שפחות התרשמנו, אבל אני גם יודעת שזהו אתר חביב ואהוב במיוחד על רוב התיירים שמגיעים לאיסלנד.

Hvammstangi – לאורך כל הטיול לזוהר ולי היה מזל רב. הספקנו לא מעט, ראינו בעלי חיים שהרבה לא זוכים לראות אותם (מישהו אמר אייל הצפון?!) ומזג האוויר עמד לצידנו. עד שהגענו לעיירה הזאת. מה שמיוחד בעיירה הזאת הוא שיש בה נקודת תצפית מעולה על כלבי ים חמודים. לצערנו הגענו ביום גשום וסוער במיוחד, וכלבי הים העדיפו להישאר בתוך המים. אולי לכן יהיה יותר מזל.

מערב איסלנד

מצוק אבני הבזלת Gerðuberg בחצי האי Snæfellsnes.

חוף Ytri Tunga – חוף מקסים בחצי האי Snæfellsnes. שם תהנה לכן הזדמנות נוספת לראות כלבי ים חמודים בחודשי הקיץ. קחו בחשבון שבמזג אוויר סוער כלבי ים יישארו בתוך המים, אבל אם יתמזל מזלכם תזכו לראות כמה כלבי ים משתזפים להם בכיף על חוף הים.

✨ המלצת מסעדה וביקור בכפר הדייגים Hellnar – מדובר בכפר פצפון היושב בקרבה לים. תחנו את האוטו בנקודת התצפית ורדו למפרצון. תתקלו שם בבית קפה כפרי וקסום שמגיש וופל בלגי ושוקו חם טעימים בטירוף.

מצוקי Lóndrangar – עוד אתר בחצי האי המדובר. מצוקים מרשימים על פני הים.

Kirkjufell – הר בעל צורה מיוחדת ולצידו מפל שיוצרים יחד את אחד הצילומים היפים, הפוטוגניים והמפורסמים ביותר באיסלנד. גם ההר הזה היה אתר צילום במשחקי הכס והוא מופיע בלא מעט פרקים של הסדרה (זה הזמן לראות שוב את העונה האחרונה ולראות התייחסות מיוחדת אליו מעבר לחומה).

Glymur – למסלול הטיול הזה שמגיע למפל השני בגובהו באיסלנד כמעט ולא הגענו. היינו לקראת סוף הטיול ורוויים ממפלים. היום אני יכולה להגיד שמזל שלא ויתרנו על המסלול הזה. מדובר באחד המסלולים המהנים והמגוונים ביותר שעשינו (יש בו חלקים מעט מאתגרים אז קחו זאת בחשבון). בדרך לראש המפל תיכנסו למערה, תחצו נהר קטן על בול עץ (שימו לב שבחודשי החורף המסלול סגור ומוציאים את בול העץ עד לקיץ הבא) ותטפסו בעלייה תלולה לראש המפל.

נחל Reykjadalur – הנחל המיוחד הזה נמצא כ-40 דקות נסיעה מעיר הבירה רייקיאוויק. זהו מסלול די מתוייר, אך עדיין לא מתויר מדי. האמת שלא ראינו בכלל ישראלים וזה די הפתיע אותנו כי מבחינתנו הנחל הזה היה אחד ממסלולי היום המהנים ביותר שעשינו בטיול.

מדובר במסלול הלוך-חזור (כשעה פחות או יותר לכל כיוון). הדרך לשם היא בעיקר בעלייה, והדרך חזרה בירידה כמובן. בסוף המסלול תגיעו להצטלבות של שני נחלים – נחל קר ונחל חם. ההצטלבות של שני הנחלים יוצרת אזורים בנחל שאפשר להיכנס למים והמים חמים (!), אפילו יותר חמים מכל המרחצאות שהיינו בהם. זאת חוויה ממש מהנה לראות נחל שמצד אחד נראה תמים לחלוטין וקריר, ואז לגלות שהמים חמים ופשוט אפשר לשבת שם שעות, לעשות פיקניק וליהנות מהטבע במיטבו.

רייקיאוויק – הגענו לעיר הבירה ללילה אחרון לפני הטיסה. היה כיף לסיים בעיר הרגועה הזאת אחרי טיול מטריף בטבע. גילינו עיר קטנה ושלווה עם המון בתי קפה שווים. כן, יש לי בעיה עם מתוקים, ומסתבר שברייקיאוויק יש לא מעט אפשרויות לחובבות מתוקים כמוני, מדאנקין דונאטס עד לבתי קפה עם אווירה וינטג'ית מיוחדת. אנחנו ביקרנו ב- "C is for cookie" וב-"babalu". בעיר אפשר לשוטט, להגיע לנמל, לראות את הכנסייה Hallgrímskirkja שההשראה לבנייה שלה היא נופיה המיוחדים של איסלנד וליהנות מהשקט של העיר.

הזוהר הצפוני

טסנו בקיץ בידיעה שכנראה נצטרך להגיע שוב לאיסלנד או למדינה נורדית אחרת כדי לזכות לראות את התופעה המדהימה הזאת. למזלנו במשך הטיול הייתי מחוברת לקבוצת פייסבוק של מטיילים ישראלים באיסלנד ומישהו כתב שם כי יש צפי לחזות בזוהר הצפוני. היינו לקראת סוף הטיול והתחלנו לשים לב שמתחיל להחשיך מוקדם. ואז, שלושה ימים לפני החזרה לארץ – ראינו את הזוהר הצפוני!!! אני חייבת להגיד שזה היה אחד מרגעי השיא בטיול. התרגשתי כמו ילדה קטנה ופשוט לא רציתי ללכת לישון ולהיכנס לאוטו למרות שהיה ממש ממש קר. אם לצפות בזוהר הצפוני היה אחד מהדברים ב-bucket list שלי, אפשר להגיד שסימנתי וי ענק על זה. אני ממליצה לכל אחת לראות במו עיניה פעם אחת בחיים את אחת מתופעות הטבע המדהימות ביותר שיש.

✨ מומלץ להוריד את האפליקציה Aurora Forecast כדי לראות את התחזיות. כדי לצפות בזוהר הצפוני בשיאו צריכים שתתקיים פעילות סולרית, שלא יהיו עננים בשמיים וכמובן שיהיה כמה שיותר חושך. גם כשהאפליקציה מצביעה על אחוזים נמוכים היא לא תמיד מדויקת, אנחנו ראינו את הזוהר הצפוני כשהתחזית הראתה 20% סיכוי.

מרחצאות באיסלנד

כאמור, איסלנד היא ארץ שופעת במים ופעילות געשית והתוצאה היא המון בריכות גיאותרמיות טבעיות, חלקן מוסדרות ומפנקות שהפכו לאתר תיירותי לכל דבר. כמובן, מי שמחפשת בריכות הטבעיות לגמרי יכולה למצוא לא מעט כאלה ברחבי האי (בפוסט הקודם המלצתי על אחת מהן).

אנחנו בחרנו לבקר בשני מרחצאות

Myvatn nature baths – אתר פשוט אך מסודר. הגענו בסוף היום, בשעת השקיעה, והמקום לא היה הומה במיוחד. נהנינו לראות את השקיעה המדהימה מתוך הבריכות. תכינו את עצמכן נפשית מראש לפני היציאה מהמים כי נהיה קרררר.

Blue Lagoon – המחיר לא זול בכלל ואני מודה שהתלבטנו אם ללכת. בסוף אמרנו לעצמנו שאין מצב שנהיה באיסלנד ולא נגיע לאחד מאתריה המפורסמים.

את הכרטיסים צריך להזמין מראש רק דרך האינטרנט. אנחנו לא הזמנו מספיק זמן מראש וכמעט ולא הצלחנו להשיג כרטיסי כניסה. עם הרבה מזל ועם הנחישות שלי (נכנסתי כל הזמן לאתר לראות אם מישהו ביטל) הצלחנו לקנות כרטיסים ליום ולשעה שרצינו. המקום מסודר ומפנק. תתפנקו במשקה כלשהו מהבר שבתוך הבריכה וממסכת הסיליקה.

טיפים ומידע כללי

✨ שוכרות רכב או מחפשות איפה לקנות אוכל? אנחנו מצאנו את רשת בונוס כזולה והמשתלמת ביותר.

✨ תחנות דלק אין בכל מקום, וכדאי להתחיל כל יום נסיעה עם מיכל מלא שלא תתקעו בדרך.

✨ המים באיסלנד הם מי קרחונים, מה שאומר שאפשר להביא בקבוק מים ולמלא בכל מקום. המים מצוינים וממש טעימים.

✨ מומלץ לטייל עם סים מקומי לצורכי ניווט וטלפון במידת הצורך. אנחנו קנינו בשדה סים של החברה NOVA ושל החברה Síminn שעבדו לנו מצוין ברחבי האי.

✨ מזג האוויר משתנה בין אזורי האי וגם לעתים תכופות. יורד גשם? יש מצב שאם תחכו קצת ומזג האוויר ישתנה לחלוטין.

✨ גם אם שכרתן רכב גיר רגיל, מומלץ להוסיף ביטוח על נסיעה בדרכי עפר. מסתבר שלא מעט כבישים באי הם בעצם כבישי עפר. כמו כן,כדאי להוסיף ביטוח הגנה מפני רוחות. בכמה מקומות בצפון כשפתחתי את דלת האוטו הייתי בטוחה שהיא תכף עפה. כדאי להחזיק את הדלת בעת הפתיחה, שמענו סיפורים שקרו כבר דברים כאלה.

✨ באיסלנד משלמים על ה-כ-ל באשראי – רוצות לעצור לשירותים והשירותים עולים כסף? אין בעיה, אפשר להעביר כרטיס. קניתן מסטיקים בתחנת דלק? גם אין בעיה להעביר כרטיס.

✨ ווייז, גוגל מפות ואפליקציית הניווט של Sygic – כולם עובדים מצוין ברחבי האי.

✨ למי שהולכת להקיף את האי כדאי לדעת שמדובר בימי נסיעה ארוכים. תכינו מראש פלייליסט מושקע שיהיה לכן כיף לשמוע בדרך. בלי קשר לטיול, זוהר ואני מאוד אוהבים להקה איסלנדית בשם Of monsters and men ומצאנו שהמוזיקה שלהם משתלבת מצוין עם הנוף הדרמטי והמרהיב של איסלנד.

✨ לחלק הראשון של המדריך על איסלנד שעוסק בחלקה הדרום-מזרחי – לחצי כאן.

טיפים על טיול בקאמפר ואן נמצאים ממש כאן.

Comments (2)

• הי, בהחלט עשית לי חשק לנסוע! יש לי שתי שאלות שאשמח אם תוכלי לעזור לי ולענות עליהן-
    1. את זוכרת באיזה כביש כדאי לנסוע למפל dettifoss, המזרחי או המערבי? (כתבת שבכביש אחד הנסיעה נוראית ובשני נסיעה נוחה)
    2. האם הזמנתם את אתרי הקמפינג מראש?
    תודה,
    מורן

הגב
    • היי מורן, שמחה לשמוע שעשיתי לעוד מישהו בעולם חשק לטוס למקום המדהים הזה(!!) ומודה שאני עושה לעצמי גם חשק לחזור לשם שוב כל פעם שאני מסתכלת על התמונות ;-).
      1. לגבי הנסיעה למפלי דטיפוס, האמת שאני לא זוכרת בדיוק את כיוון כביש הגישה של הכביש, הגענו מהעיר egilsstadir ונסענו לכיוון אגם מיוואט. אם אני לא טועה הכביש המשובש היה לפני הגשר (הפנייה הייתה גם לכיוון שדה תעופה) כשנוסעים בכיוון הנסיעה הנ"ל והכביש החדש היה מיד אחרי הגשר. אנחנו נסענו בעקבות הניווט של האפליקציה Sygic, אז אם תיסעו ותראו שממש אחרי כמה דקות אתם נכנסים עם הרכב לכביש עפר והאפליקציה מראה לכם על איזה 30 דקות בתנאים הללו כנראה שנכנסתם לכביש הפחות נוח לנסיעה. מקווה שזה ברור 🙂
      2. אנחנו נסענו באמצע אוגוסט ושכרנו מיני ואן שלא הצריך חיבור לחשמל, לא הזמנו את אתרי הקאמפינג מראש והאמת לא הייתה לנו כלל בעיה. הגענו מאוחר בלילה כמעט לכל אתר ולא הייתה בעיה של מקום. המקום היחידי שראינו שהיה יותר הומה היה בVik, אז אם אתם כן צריכים חיבור לחשמל מציעה באזור הזה להגיע פשוט מוקדם ולתפוס מקום ליד החשמל.

הגב

Write a comment

אני לא רובוט :) *

אוהבת יצירה, לייף סטייל וטיולים?

אם התשובה היא כן, כנראה תאהבי גם את הניוזלטר שלנו שמלא בהשראה, נצנצים, הטבות שוות ותוכן מיוחד שאנחנו שולחות רק למנויות הניוזלטר*